Hoe zorgt u ervoor dat uw bedrijf blijft draaien? 

Hoe zorgt u ervoor dat uw bedrijf blijft draaien? 

Uw grootste angst is dat de IT-systemen van uw organisatie het laten afweten. Het voortbestaan van uw bedrijf is natuurlijk doelstelling nummer 1. Maar hoe zorgt u voor bedrijfscontinuïteit en alles wat daarbij komt kijken? Met verschillende beleidsplannen bent u beter voorbereid op een noodsituatie. We leggen ze één voor één aan u uit.

Een bedrijfscontinuïteitsbeleid 

Een bedrijfscontinuïteitsbeleid bestaat uit systemen en plannen om uw bedrijf draaiende te houden tijdens en na een noodsituatie. Met dit beleid brengt u de risico’s voor uw bedrijf in kaart, zodat u daarop uw plannen te baseren. Dit zijn de belangrijkste onderdelen: 

  • Rollen en verantwoordelijkheden 
    Iemand binnen het management wordt aangewezen als verantwoordelijke. Er wordt structuur opgezet en de benodigde middelen toegewezen. 
  • Scope van het proces 
    Bepaal welke delen van de organisatie en processen binnen het risicobereik vallen en welke maatregelen onder het beleid vallen. 
  • Inrichting van het proces 
    Prioriteer de aspecten van het proces, bepaal of bestaande initiatieven onder het beleid vallen en beslis over de financiering. 
  • Randvoorwaarden
    Om het proces succesvol te laten verlopen, worden er voorwaarden opgesteld. Dit kan gaan over regels en wetten, de vraag of het nuttig is om bepaalde taken uit te besteden en de zorg voor goede communicatie en informatievoorziening. 

Een operationeel noodplan 

Een noodplan zorgt ervoor dat uw bedrijf snel kan herstellen na een noodsituatie en weer operationeel kan zijn. Goede voorbereiding en testen zijn essentieel voor een succesvol plan. Het helpt om een plan uitvoerbaar, relevant en up-to-date te maken en te houden. Het noodplan past u aan de specifieke behoeften en doelen van uw bedrijf. Elke operationeel noodplan zou drie belangrijke aspecten moeten bevatten: 

  • De noodsituatie herkennen 
    Ten eerste moet u als organisatie weten wat een noodsituatie is. Een noodsituatie houdt in dat er een verstoring is die cruciaal is voor uw bedrijfsvoering.  
  • Op de noodsituatie reageren 
    Het is belangrijk dat al uw medewerkers weten wat zij moeten doen als er een noodsituatie zich voor doet en dat zij naar hun vermogen handelen. Het is de verantwoordelijkheid van het management om medewerkers te trainen en op elke situatie voor te bereiden.  
  • Voorbereiding voor herstel 
    Het noodplan moet strategieën ontwikkelen om de normale bedrijfsvoering te hervatten na een ramp. Het moet zich richten op het minimaliseren van schade en verlies, zorgen voor snelle herstelacties en duidelijk gecommuniceerde stappen bevatte voor de wederopbouw van bedrijfsfuncties. 

Een Disaster Recovery Plan

Een DRP is een gedocumenteerde reeks richtlijnen om een organisatie na een ramp, zoals een hack, snel weer operationeel te maken. Het richt zich op alle IT-afhankelijke aspecten van een bedrijf en bevat plannen voor het herstellen van IT-systemen en data. 

De noodzaak van een Disaster Recovery Plan 

Wanneer uw organisatie vertrouwt op IT-systemen, is het een nachtmerrie wanneer dat plots niet meer werkt. Downtime zorgt voor grote verliezen op het gebied van imago en efficiëntie, en dus omzet. Daarom is het noodzakelijk om een Disaster Recovery Plan te hebben.  

Belanghebbende informeren 

Tijdens of na een incident is het belangrijk om de juiste mensen en instanties te informeren om vertrouwen te herstellen en aan wettelijke verplichtingen te voldoen. De juiste toon, timing en vorm zijn van groot belang. De manier waarop u communiceert kan bepalen of de belanghebbende negatief of positief reageert. Wie kunt u informeren: 

  • Personeel 
  • Klanten 
  • Leverancier 
  • Contractpartijen en andere partners of belanghebbenden 
  • Politie en justitie 
  • Verzekeraar of bank 
  • Adviseurs  
  • Samenwerkingsverbanden 

Wat past het beste bij uw situatie? 

Om te bepalen welk plan of beleid voor uw bedrijf het belangrijkst is om op te stellen, moet u uw doel helder hebben. Een bedrijfscontinuïteitsbeleid is gericht op het waarborgen van de continuïteit van uw onderneming. Een operationeel noodplan focust op het direct reageren op noodsituaties om de veiligheid van mensen en de dagelijkse operaties te garanderen. Een disaster recovery plan richt zich op het herstellen van IT-systemen na een noodsituatie om de bedrijfsvoering op lange termijn te waarborgen. Heeft u nog vragen of wilt u advies over bedrijfscontinuïteit? Onze consultants staan voor u klaar om te helpen. 

Dit artikel is geschreven door Sander Abbas. Heeft u hulp nodig of vragen? Neem dan vrijblijvend contact met hem op.